Въпрос 4. ЮРИДИЧЕСКИ ЛИЦА
Юридическото лице се е наложило като правен субект наред с физическите лица и е придобило много широко разпространение поради съществените предимства, които предлага. 1) То е правно-организационна форма, която дава възможност да се обединят личните усилия на повече лица и заедно с това да се съберат значителни по размери материални средства, капитали, за постигане на общите цели.
2) Юридическото лице е самостоятелен субект със свое имущество и обособена ОТГОВОРНОСТ, поради което то може да се използва за ограничаване отговорността на правните субекти, които го създават и му предоставят материални средства. По този начин лицата, които създават юридическото лице, запазват своето лично имущество от отговорност за задълженията му. Тази възможност се използва както от физическите лица, когато създават търговски дружества или сдружения с идеална цел, така и от държавата, когато тя създава юридически лица за постигане на определени социални цели. 3) Чрез създаване на юридически лица хората установяват по-трайни социални контакти помежду си и така задоволяват свои неимуществени интереси. Юридическото лице е подходяща правна форма и за осъществяване на политически, синдикални и социално-културни задачи.
3. Определение на понятието юридическо лице
В нашето законодателство няма определение на легалното понятие юридическо лице. То се изяснява от правната теория. Основно значение има разпоредбата на чл. 131 ЗЛС, според която юридическите лица са носители на права и задължения, които те придобиват чрез своите органи.
3.1. Юридическото лице е социално образувание. което не е естествен организъм, а се създава от човешки същества въз основа на закона, на обективното право. То се намира в зависимост от правните норми както с оглед на възникването си, така и на правното си положение през цялото време на своето съществуване. Юридическото лице е правомерно правно явление, защото може да възникне и съществува само доколкото са спазени изискванията, които законът поставя.Съгласно чл. 136, ал. З от Конституцията общината е обявена за юридическо лице.
3.2. Юридическото лице възниква, за да бъде носител на права и задължения, за да бъде страна по правоотношения. Това означава, че то е обособен правен субект, различен от физическите лица, които го създават, от лицата, които са включени в него като негови членове, и въобще от всички останали правни субекти. Това дава възможност между юридическото лице и останалите правни субекти да възникват различни правоотношения.
Юридическите лица възникват, за да са носители предимно на права и задължения в областта на частното право, защото те не са снабдени с властнически правомощия.
3.3. Всяко изкуствено създадено социално образувание има определено организационно устройство. Като органи на юридическото лице могат да действат само отделни физически лица или групи от |такива лица. Чрез организационното (органното) устройство се формират такива лица или състави от лица, с тях се свързват определени правомощия, а когато юридическото лице има два или повече органи, те се поставят в определени взаимоотношения помежду си. Обособяването на органи в юридическото лице с основание се сочи като негов характерен белег в чл. 131, ал. 2 ЗЛС.
3.4. Юридическото лице има свое имущество.То е отделено имуществено от субектите, които го създават или са включени в него като негови членове, както и от всички останали правни субекти.
Юридическото лице отговаря само за изпълнение на правните си задължения и за неблагоприятните последици от неизпълнението им. Юридическото лице като правен субект притежава като свои родови характерни белези освен имуществената и отговорностна обособеност от всички останали правни субекти.
3.5. Юридическото лице се отличава от държавата като особен правен субект в гражданското право по това, че то не е носител на властнически правомощия. Него-вата социална функция като правно явление се проявява главно в областта на частното право.
Белезите, които характеризират юридическото лице като вид правен субект, са: създаването му като изкуствено социално образувание по ред, определен от закона, наличието на органи, съставени от физически лица, чрез които то извършва правни действия и липсата на властнически правомощия.
В обобщение на изложеното, юридическото лице може да се определи като създадено по ред, определен от закона образувание, което може да придобива права, да поема правни задължения и да извършва правни действия чрез свои органи, съставени от физически лица, и не притежава властнически правомощия.
Социалната същност на юридическото лице като правно явление се разкрива чрез неговото материално и персонално съдържание (субстрат). Материалното съдържание - това е имуществото на юридическото лице, което първоначално се предоставя от лицата, които го създават, а след това търпи промени в зависимост от дейността му. Материалното съдържание е динамична категория, която може да се обхване и характеризира само към определен момент от съществуването на този
правен субект.
Личното (персоналното) съдържание на юридическото лице са правните субекти, които се включват в органите му. Действащото законодателство познава както юридически лица, които включват други правни субекти като свои членове, така и такива, които имат единствено органи, но не и членове. Персоналното съдържание също може да бъде подложено на непрекъснати промени, но те не водят до изменения в идентичността на юридическото лице като правен субект.
5. Видове юридически лица
А. В зависимост от това как се създават и дали осъществяват държавни функции или такива на местно самоуправление или не, юридическите лица биват такива на публичното право и на частното право.
Юридическите лица на публичното право се създават въз основа на властнически актове и развиват дейност, чрез която се обслужват общонационални или интереси на общности обитаващи територията на отделни общини. Към тази категория спадат държавните учреждения, БНБ, общините. Те имат двойствено правно положение, тъй като са подчинени на публичното право във връзка с осъществяването на държавните функции, а като носители на субективни права и правни задължения те имат и частноправен режим.
Юридическите лица на частното право се създават по инициатива на субекти на частното право. Те възникват, за да развиват дейност или в интерес на своите членове пряко, или в интерес на по-широки общности от хора, без това да им е възложено като задължение от държавата или от публични институции. Такива юридически лица са синдикалните организации, политическите партии, кооперациите, търговските дружества и др. В техния правен режим преобладават норми на гражданското и търговското право.
Б. В зависимост от дейността, която осъществяват и отрасловата принадлежност на правните им уредби юридическите лица на частното право биват юридически лица на търговскюто право и такива на гражданското право
Юридическите лшца на търговското право имат за основен предмет някоя от дейностите, изброени в чл.1, ал1 ТЗ, които са насочени към реализиране на доходи или използват правно-организационната форма на търговско дружество или кооперация с изключение на ЖСК. Те са подчинени главно на нормите на търговското право и само ако липсват специални правни норми, се прилагат общите разшоредби на гражданското право. Към този вид юридически лица се отнасят различните видове търговски дружества и кооперациите без ЖСК.
Юридическите лица на гражданското право са с нестопански цели. Те могат да развиват синдикална, политическа, научна, спортна, религиозна, културно-просветна и др. основна дейност. В ограничени размери те също могат да развиват стопанска дейност само доколкото се налага за реализиране на доходи за основната им дейност. За тези юридически лица се прилагат правни норми, които принадлежат към гражданското право. Към тях се отнасят политическите партии, синдикалните организавдии и други професионални организации, религиозни, спортни, научни сдружения, ЖСК и др.
В. Важно практическо значение има делението на юридическите лища в зависимост от това дали имат членствен състав или не.
Корпорациите или корпоративно устроените юридически лица имат членове само физически или както физически, така и юридически лица, с които те се намират в членствени правоотношения. Такива са търговските дружества, кооперациите и сдруженията с нестопанска цел по ЗЛС.
Юридическите лица учреждения нямат членове, не се намират в членствени правоотношения с други правни субекти.
Правното значение на това деление се проявява в редица насоки. Различия между двата вида юридически лица има в реда за възникване, преобразуване и прекратяването им. Корпорациите възникват по нормативно-контролната и разрешителната система, докато учрежденията — по разпоредителната система. По различен начин се формира първоначално тяхното имущество. При корпорациите това става чрез имуществени вноски на учредителите, а при учрежденията имуществени средства се предоставят от друг правен субект - този, които създава юридическото лице .
Формирането на органите и управлението при корпоративно устроените юридически лица се основава на принципа на вътрешно-корпоративната демокрация, докато при учрежденията намира по-широко приложение принципът на единоначалието.
Юридическите лица на публичното право са учреждения като например МС, министерства, съдилища, прокуратура, общини и др., докато тези на частното право са в преобладаващия си брой корпорации с изключение на фондациите, които са учреждения.
Г. В зависимост от вида на правото на собственост върху вещите, които притежават, юридическите лица биват държавни ,общински и частни. Това деление има практическо значение, защото нашето гражданско законодателство установява някои различия в режима на трите основни вида право на собственост. С държавната и общинската собственост могат да се разпореждат определени органи, които предоставят на юридическите лица вещи за използване и стопанисване. Те обикновено не стават сооственици на вещите, които използват, докато ЮЛ, които се създават от частноправни субекти дори когато държавата участва в тях, са собственици на внесените или придобити със сделки вещи.
Д. Юридическите лица биват първични и производни. Първичните се ооразуват направо от държавата или от граждани, като например кооперациите, сдруженията с нестопанска цел и др. Производните се образуват от други юридически лица, като например кооперативните съюзи или консорциум, създаден от търговски дружества като акционерно дружество, производните юридически лица може да са подчинени на специални правни норми в сравнение с първичните, какъвто е случаят с кооперативните съюзи.
Създаване, преобразуване и прекратяване на юридически лица
1. Системи за възникване
Юридическите лица възникват по ред, установен с повелителни правни НОРМИ. В зависимост от това какви юридически факти следва да бъдат осъществени, за да възникне юридическо лице, се разграничават четири системи.
Най-старите системи в историята на частното право са разпоредителната и разрешителната.
При разпоредителната система юридическите лица се създават с властнически акт: акт на краля или на парламента, но най-често това става с акт на изпълнителната власт. По този ред възникват юридическите лица на публичното право.
През първата половина на XIX век юридическите лица възникват изключително въз основа на разрешителната (концесионната) система. При нея инициатива за създаване на юридическо лице поемат субекти на частното право, които желаят да участват в него, но необходимо условие за възникването му е разрешение от държавен орган, обикновено такъв на изпълнителната власт, което се дава след преценка за целесъобразността на образуването му. При тази система държавата упражнява контрол при създаването на всяко юридическо лице, като преценява целесъобразността на дейността му.
2. Възникване на юридическите лица според действащото законодателство
У нас най-широко прилагана е нормативно-контрол-ната система.. При съблюдаването и се осъществява фактически състав, който включва два елемента.
Образуването на юридическото лице започва с учредителен акт, който обхваща волеизявленията на правните субекти, които желаят да станат членове на бъдещото юридическо лице. Те се наричат учредители. Възможно е законът да изисква минимален брой учредители, например 6 лица за ЖСК, 7 дееспособни физически лица при останалите кооперации. Съдържанието на волеизявленията на учредителите се отнася до вида на юридическото лице, състава на първите му органи и проектоустава, ако законът изисква приемането на такъв. Волеизявленията на всички учредители се покриват по съдържание, тези, които не са съгласни с останалите по някой от изброените въпроси, не могат да бъдат учредители на юридическото лице.
По своята правна същност волеизявленията на учредителите представляват многостранна сделка, насочена към обща цел -създаване на нов правен субект с определен предмет на дейност или цели и задачи. Учредителното събрание е техническо средство за осъществяване на тази сделка, а не орган на бъдещото юридическо лице.
За някои юридически лица се изисква задължително да имат устав, като например за кооперациите, сдруженията с идеална цел, някои търговски дружества. Уставът най-общо трябва да съдържа: наименования и седалище на юридическото лице, при юридически лица със стопанска дейност се посочва предметът на дейност, а при останалите - целите и задачите им; условията за приемане на членове и правата и задълженията на последните; органите на юридическото лице и правомощията им; ред за разпределение на печалбите и загубите, ако има такива; основания за прекратяване на членството и на самото юридическо лице. Съдържанието на устава зависи от вида на юридическото лице и неговата дейност. В него могат да се уредят и въпроси, които не са регламентирани в закона.
Вторият елемент от фактическия състав на нормативно-контролната система е охранително производство за регистрация на юридическото лице. То се открива по искане на лицата, включени в представителния орган на бъдещото юридическо лице, и към него следва да се приложат писмени доказателства, от които личи, че са спазени законните изисквания за учредяването. Искането за регистрация се разглежда от тричленен състав на окръжния съд по седалището на бъдещото юридическо лице. Съдът упражнява КОНТРОЛ за законосъобразност на учредителния акт. При уважаване на искането въз основа на съдебното решение юридическото лице се вписва във фирмения регистър при същия съд. От този момент възниква юридическото лице като правен субект, освен ако в специална правна норма не се изисква обнародване на регистрацията в „Държавен вестник", както е предписано в ТЗ за акционерните дружества. В такива случаи обнародването на регистрацията има конститутивно значение за възникване на юридическото лице.
Вписванията в други регистри на юридически лица нямат значение за възникването им като правни субекти, например регистър с информационна цел се води в Българската търговско-промишлена палата на юридически лица, които осъществяват външнотърговска дейност. По нормативно-контролната система възникват търговските дружества, кооперациите, сдруженията с нестопанска цел.
Разрешителната система се прилага у нас за някои корпоративно устроени юридически лица, като банките, сдруженията с нестопанска цел, които извършват дейност, присъща на вероизповедание или осъществяват религиозна или религиознопросветна дейност -чл. 133а ЗЛС и др. Фактическият състав на учредяването при разрешителната система включва освен волеизявленията на учредителите, както при нормативно-контролната система, изискване за разрешение от орган на изпълнителната власт като МС, Управителния съвет на БНБ за банките и др. Компетентният държавен орган преценява целесъобразността на учредяването - има ли нужда от проектираното юридическо лице и дали учредителите са създали условия за осъществяване на неговата дейност. При тази система също регистрацията има конститутивно значение за възникването на юридическото лице и се извършва по същия начин, както при нормативно-контролната система.
Държавните юридически лица у нас възникват по разпоредителната система с властнически акт на орган на изпълнителната власт. За тези от тях, които разви-ват стопанска дейност, се изисква да бъдат регистрирани във фирмения регистър при окръжния съд по седалището им и едва след спазване на това изискване възникват като юридически лица.
4. Преобразуване на юридически лица
Преобразуването или реорганизацията на юридическото лице се състои във внасяне на промени в правното му положение, при което дейността му се запазва. Промяната може да се отнася до правно-организационната форма и вида на собствеността, която юридическото лице притежава, или да засяга отделните индивидуализиращи белези - наименование, седалище, предмет на дейност или цели, вътрешна структура и др.
Преобразуването настъпва като резултат на определени юридически факти. При корпоративно устроените юридически лица то става с решение на органа му, който е компетентен за това според закона и устава му, обикновено това е върховният орган — общото събрание. При юридическите лица-учреждения органът, който е компетентен да ги учреди, е овластен да извършва и преобразувания с тях.
Понастоящем най-актуално е преобразуването на държавни фирми и предприятия в еднолични търговски дружества - акционерни или с ограничена отговорност, при което настъпва промяна едновременно в правно-организационната форма и във вида на собствеността. Решенията за това преобразуване се вземат от държавните органи, които имат право да упражняват държавната собственост, - МС и министри или ведомствени ръководители съгласно ЗППДОП и ПРУПСДП.
Когато икономически или други социални причини налагат обединяване на две или повече юридически лица в един правен субект, се практикуват сливането и вливането като форми на преобразуване.
При сливането от две или повече юридически лица, които загубват качеството си на правни субекти, възниква ново юридическо лице, към което преминават както дейността на слелите се субекти, така и техните права и правни задължения. Новият правен субект е универсален правоприемник на слелите се юридически лица.
При вливането едно юридическо лице поема дейността и правата и задълженията на друго или други юридически лица, които прекратяват своето съществуване като отделни правни субекти. Поемащото юридическо лице е универсален правоприемник на влелите се в него.
Прекомерното разрастване на дейността или увеличаване на имуществото на юридическото лице може да обоснове необходимостта от възникването от него на два или повече правни субекти. В тези случаи се практикуват формите на разделяне и отделяне.
Разделянето е преобразуване, при което едно юридическо лице престава да съществува поради това, че неговата дейност и имущество се разпределят между две или повече нови юридически лица, които възникват в резултат на разделянето. С акта на разделянето се определя кои права и задължения и към коя дата преминават към всеки от нововъзникналите правни субекти. Всеки от тях е частен правоприемник на прекратеното поради разделяне юридическо лице. Нововъзникналите юридически лица отговарят солидарно за правните задължения на прекратеното. Изрично в този смисъл е чл. 42, ал. 1 ЗК. Това е справедливо разрешение, при което не се допуска преобразуването на юридическото лице да причини вреди на неговите кредитори.
Отделянето води до възникване на едно или повече нови юридически лица, които поемат част от дейността и от имуществото на съществуващо юридическо лице, което не се прекратява, а продължава своята дейност заедно с нововъзникналите. Последните са частни правоприемници на това, от което се отделя имущество. В акта за отделянето подробно се описва кои права и правни задължения към кое ново юридическо лице преминават и към коя дата. Независимо от това разпределение, нововъзникналите юридически лица отговарят солидарно за задълженията на своя праводател, възникнали преди отделянето - чл. 42, ал. 2 ЗК.
Разгледаните четири традиционни форми на преобразуване са свързани с промени в правосубектността на юридически лица, настъпва прекратяване на юридически лица, но тяхната дейност продължава, като се поема от нововъзникнали правни субекти или съществуващи такива.
5. Прекратяване и ликвидация на юридически лица
Прекратяването на юридическото лице може да се съпътства с прекратяване на неговата дейност. То може да бъде последица от правен акт на орган на юридическото лице или на държавен орган, които са компетентни да преобразуват последното.
Прекратяването може да настъпи автоматически на основание, предвидено в акта за образуването му, като например срок, изчерпване на предмета, постигане на целите и др.
С властнически акт на съд може да бъде прекратено юридическото лице в изрично предвидените в специалните нормативни актове случаи. Това става, когато дейността на юридическото лице противоречи на повелителни правни норми, или то не отговаря на задължителни изисквания за минимален брой на членствения състав, за минимален уставен капитал и др., или е изпаднало в неплатежоспособност - чл. 43, ал. 1 ЗК, чл. 146 ЗЛС и др. Състоянието на неплатежоспособност на юридическите лица на търговското право дава основание за откриване на производството за несъстоятелност по ТЗ, което може да доведе до универсално принудително изпълнение на задълженията на такова юридическо лице.
Прекратяването на юридическите лица на гражданското право, което е свързано с прекратяване и на дейността им, се съпътства с ликвидация. Тя е производство, при което юридическото лице и неговите органи са преустановили дейността си, вместо тях се назначават ликвидатори, които изпълняват задълженията и събират вземанията по висящите правоотношения или по съгласие с насрещната страна ги прекратяват, осребряват наличното имущество и остатъка след изпълнение на задълженията или разпределят между членовете като ливидационни квоти, ако законът допуска това, или го предават на държавата..