вторник, декември 11, 2007

обща теория на правото,правни възгледи

НОРМАТИВНА ПАРАДИГМА НА ОБЩЕСТВОТО.ДЕЙСТВИЕ.КОЛИЗИИ.

Системите на правото,морала,религията,обичая взети заедно образуват също система и това представлява нормативната парадигма на обществото.Само правото е единична система.Тези системи действат едновременно и най-често еднопосочно.
Но може да възникне колизия(разминаване,противоречие,разнопосочно коментиране).Всяка от тези нормативни системи има някакъв институционен механизъм и някаква принуда.
Правото е единствената,уникална и доминираща в обществото от нормативните системи.Свързана е с институцията на държавата и държавната принуда.В обществото има отношения,които не са регламентирани с морални норми ,те не са от значение за запазването на хомеостазиса на обществото,и други,които са регламентирани с морални норми.


ПРАВНО-ТЕОРЕТИЧНИ ВЪЗГЛЕДИ В ДРЕВНИЯ РИМ

Древният Рим преминава през три етапа на своето управление:царски период,републикански и империански период.От Рим започва началото на науката за правото.За първи път се конкретизира понятието "държава".Практорите се занимават с проблеми на правото.Обособяват се гражданското право,административното право и др.В това време живеят Марк Тулий,Цицерон,Сенека,Марк Аврелий и др.Според Цицерон държавата е морална общност на хората.Коректив се явява нравствеността.Хората имат равни права.Държавните мъже трябва да бъдат добродетелни и с широки политико-правни познания.Цицерон издига идеята за диктатура,което според него е защита от безредието и хаоса.Пак според Цицерон човешкият закон произхожда от естествения закон,а естествения със своята насъща справедливост определя човешкия закон.

ТЕОЛОГИЧНИ ВЪЗГЛЕДИ ЗА СЪЩНОСТТА НА ПРАВОТО

Историческото развитие на обществото води до възникване на държавата като правно-политическа организация.Усложняването на обществените отношения изискват възникването на правото т.е. да се сложи яснота,ред за права и задължения.Съществуват различни теории за възникването и същността на правото.Една от тях е теологичната теория.Според нея гражданина дължи подчинение и почит на боговете и тяхното земно дело-държавата,а също и на техния пратеник-монарха.При абсолютна монархия волята на монарха е закон.В библията се сочи,че Мойсей е дал на евреите божи заповеди.В Евангилието Апостол Павел учи,че няма власт,която да не е дадена от бога.Тази теория се е развивала в Древен Рим с помощта на Аврелий Августин,а в европейския феодализъм-Тома Аквински.Човешкият ред е отражение на божия закон.Понякога се случва така,че правно-нормативната система се препокрива с религиозната,тогава държавата застава зад религиозната система и тя започва да функционира като правна система.

ЕСТЕСТВЕНО-ПРАВНИ ВЪЗГЛЕДИ ЗА СЪЩНОСТТА НА ПРАВОТО

Според естествено-правната теория правото е резултат на договора,сключен между отделните индивиди.Различните представители на това течение са търсели правата на държавата и желанието им било да се избегнат сблъсъците и конфликтите,да се осигури спокойствие и благополучие като се отдадат част от естествените права на хората чрез един обществен договор помежду им на една организация,която да ги делигира.Представители на тази школа са Хуго Гроций,Джон Лок,Томас Хобс и др.Същественото във възгледите им е ,че се акцентува върху индивида.Хуго Гроций пръв разкрива идеята на естественото право.Томас Хобс казва,че естественото състояние е състояние на война.