История
1993 - „Развитие, конкурентност и заетост:
предизвикателствата и политики за встъпване в ХХІ век” - Growth, competitiveness and employment: The
challenges and courses for entering into the XXIst century. White
Paper.Com 1993.
1994 - „Европа и глобалното ипформационно
общество” - „Докладът Бангеман” - Europe and the Global Information Society,
Recommendations to the European Council, 1994.
1994-2000 - Европейската комисия приема редица доклади,
планове за действие, решения на конференции и пр.
2000 - „еЕвропа
- Информационно общество за
всички”, т.нар. Лисабонска стратегия.
- Обща
цел - ЕС да развива икономиката си и да я
преубразува в най-конкурентната и динамична икономика в света, основана върху
знанията.
-
Конкретни цели –
-- онлайн достъп на всички граждани, домове и
училища, бизнес- и
административни центрове;
-- въвеждане на дигитално образование в
Европа;
-- осигуряване на социална насоченост на целия
процес;
-- създаване на потребителско доверие и
-- изграждане на социална еднородност.
-
По отношение на информационното общество:
-- създаване на регулаторна рамка за
електронните съобщения;
-- подпомагане развитието на информационните и
комуникационни
технологии;
--
създаване на условия за електронна трговия;
-- поддържане на европейското лидерство в
мобилните комуникационни
технологии.
- Инициативата определя десет приоритетни области за развитие. Една от тези области е
наименувана „Правителство онлайн” и е предназначена да набележи целите, които
ще осигурят пряк достъп на гражданите до административна информация, услуги и
процедури за вземане на решения.
ООН -
Световна среща за
информационното общество
2003 -
Женева - Декларация за принципите -
текст
2005 -
Тунис - Дневен ред на информационното общество - текст
11.2006 - Internet
Governance Forum - Athens - връзка
11.2007
- Internet Governance Forum -
Brasil -
връзка
12.2008
- Internet Governance Forum - New Delhi - връзка
Съвременно състояние
2005
- Европейската комисия формулира
петгодишна инициатива озаглавена „i2010 -
Европейско информационно общество за развитие и заетост” - i2010
- A European Information Society
for growth and employment COM(2005) 229
final.
I2010 определя в голяма степен съдържанието на всички следващи инициативи на
ЕС за информационното общество, националните стратегии за развитие и чрез това
очертава съдържанието на правната уредба на информационните отношения.
-
определя се като „нов старт на Лисабонската стратегия”;
-
40% от растежа на ЕС се дължи на ИКТ;
- съчетаването на информационното
общество с медийните услуги, мрежи и устройства е ежедневие;
-
цифровото обслужване изисква сближаване на политиките и воля за
адаптиране на регулаторни рамки, където са необходими, така че да са съвместими
със зараждащата се цифрова икономика;
- инициативата насърчава отворена и
конкурентна цифрова икономика и подчертава значението на ИКТ като двигател на
приобщаването и качеството на живот;
- нов подход към политиката за информационното
общество.
„i2010 - Европейско информационно общество за развитие
и заетост”
ЕК определя три основни
приоритета:
1.
Създаване на общо европейско
информационно пространство.
2.
Увеличаване на иновациите и
инвестиции в изследователската дейност.
3.
Създаване на приобщаващо
европейско информационно общество (Inclusive
European Information Society).
В електронното
правителство:
- Към 2005г. предвижданите 20 услуги за
гражданите и бизнеса са реализирани, 40% от които са напълно интерактивни;
-
Предизвикателствата сега преминават от
наличност на услуги към увеличено потребление и използване предимствата на тези
услуги;
-
Предвижда се „по-голяма ефективност чрез реструктуриране на бек-офиса”,
подобрено качество на услугите и увеличаване на транс-граничните услуги.
Три основи на
инициативата:
1.
Всички регулаторни инструмнти на
Комисията, които ще позволят създаването на модерна, пазарно ориентирана
регулаторна рамка на дигиталната икономика;
2.
Използване на европейските
изследователски и развойни инструменти за дигитално сближаване и кооперация с
европейския частен сектор за целите на иновациите и технологично първенство;
3.
Развитие на приобщаващо европейско
информационно общество подпомагано от ефективни и потребителски ориентирани
обществени услуги.
I2010 - роля на Европейската
комисия
-
Разработва предложения за
обновяване на регулаторните рамки на електронните комуникации, информационното
общество и медийните услуги за пълно използване на вътрешния пазар;
-
Чрез използване на общностните
финансови инструменти да насърчава инвестициите в стратегически изследвания и
да преодолее пречките пред широко разпространение на ИКТ;
-
Подкрепя политики за развитие
на е-приобщаване и качество на живот.
I2010
- роля на
страните – членки
Инициативата предлага на страните-членки в рамките на своите национални
програми за реформи да приемат
приоритети на информационното общество. Очаква се страните-членки да:
-
осигуряват бърза и цялостна транспозиция
на новите регулаторни рамки;
-
увеличават разходите за
изследвания в областта на ИКТ;
-
развият модерни и съвместими обществени услуги,
основани на ИКТ;
- приемат амбициозни цели за развитие на информационното
общество на национално равнище.
Страните-членки представят годишни отчети за постиженията по техните
програми съобразно новият цикъл за управление на инициативата. Прогресът ще се
анализира в годишни отчети на
Комисията.
„i2010 - Европейското информационно общество
за развитие и
заетост”
От юридическа гледна точка анализът на инициативата води до общия извод, че в периода
2006-2010г. Европейската комисия
предвижда съществено обновяване на
целите и задачите отностно ИО. Това
води до нови и обновени директиви и
изсквания към националните законодателства на държавите-членки.
Изводи:
1. Наложително е създаване на нова
национална стратегия за развитие на информационното общество в Република
България. Изискванията към нея са определени в стратегия i2010. Непременно следва да се
обновят други национални стратегии съобразно новите европейски изисквания, вкл.
Стратегията за изграждане на електронно
правителство у нас.
2. Всички изменения в
националното ни законодателство, засягащи информационните отношения, следва да
се преценяват съобразно изискванията към новата правна рамка на Европейския съюз за информационното
общество.