1. Ценова еластичност на търсенето и предлагането
Както вече е известно,
търсенето и предлагането са подложени на изменения под въздействието на цените
и други фактори. Търсенето реагира на промените в цените, доходите на
потребителите, цените на други стоки. Силата на тази реакция не е еднаква за
различните продукти. Тук ще изследваме по-подробно начина, по който търсенето
отговаря на промените в цените, въвеждайки концепцията за еластичност. Понятието ценова еластичност разкрива
интензивността на промените в търсенето или предлагането на дадена стока под
въздействие на промените в нейната цена.
Ценовата еластичност на
търсенето е мярка за това как потребителят отговаря на промените в цената. Ценовата еластичност на
търсенето отразява процентното изменение на търсеното количество от
стоката по отношение на процентното изменение на нейната цена. Тя се измерва с коефициент, определян
по формулата:
Еd = (%ΔQ)/ (%ΔP), или Еd
= (ΔQ/Q) : (ΔP/Р),
Където: %ΔQ е процентното
изменение в количеството, %ΔP е процентното изменение в цената. Процентното
изменение на дадена променлива е абсолютното изменение на променливата,
разделено на първоначалното равнище на променливата.
Ако например цената на
хляба се увеличи с 30%, а количеството на търсенето спадне с 10%, коефициентът
на еластичност е 0,3. В зависимост от величината на коефициента на еластичност
търсенето е:
·
Нееластично
(Еd < 1), т.е. количеството на търсенето се изменя в по-малка степен,
отколкото цената;
·
Единична
еластичност (Еd = 1) - количеството на търсенето се изменя в еднаква степен с
цената;
·
Еластично (Еd
> 1), количеството на търсенето се изменя в по-голяма степен отколкото
цената.
Съществуват две крайни
характеристики на еластичността на търсене. В първия случай търсенето е съвършено еластично и изменението в количеството на
търсенето се извършва при неизменна цена на стоката (Еd = ¥). Кривата на
търсене е успоредна на абцисната ос. Търсене, количеството на което не се
изменя при промяна в цената е съвършено
нееластично търсене (Еd =0).
Кривата на търсене е линия, успоредна на ординатната ос.
При линейна крива на
търсене еластичността се изменя в зависимост от равнището на цената. Ако
ценовите равнища са по-високи, търсенето е еластично, ако са по-ниски -
нееластично. Еластичността може да се определи и като се наблюдава изменението
на общите приходи от продажбата на дадена стока при промяна в цената. Когато
търсенето е нееластично общите приходи се изменят в същото направление, както и
цената. Например, ако цената се увеличава, общите приходи също се увеличават.
Ако търсенето е еластично, двете величини (общи приходи и цена) се изменят в
противоположно направление. Ако цената се намалява, общите приходи се
увеличават и обратно.
Еластичността на търсенето
зависи от следните фактори:
·
Наличие на
заместители на стоката;
·
Дял на
разходите за покупка на стоката в бюджета на потребителя;
·
Продължителност
на изследвания период от време;
·
Доколко
продуктът се смята за необходимост, или за лукс.
Ценовата еластичност на
предлагането се
определя по аналогичен начин. Тя показва връзката между измененията в цената на
стоката и нейното предлагане. Величината на коефициента на еластичност зависи
преди всичко от фактора време.
С колкото повече време разполага производителят, възможностите му за
приспособяване към изменението в цената се увеличават.