Видовеобществена
информация по ЗДОИ
- Официална
- Служебна
Чл. 9. (1) Обществената
информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е
официална и служебна.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 45 от 2002г.)
В случаите, предвидени със закон, определена официална или служебна
информация може да бъде обявена за класифицирана информация, представляваща
държавна или служебна тайна.
Практическото значение на делението – достъпът до видовете обществена
информация е различен.
Официална обществена
информация
Чл. 10. Официална е
информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на
местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия.
- Актове на държавни органи
-- Нормативни актове
-- ненормативни актове
- Актове на органите на местното
самоуправление
-- решения на общинския съвет -
напр. чл.21 ЗМСМА
-- заповеди и решения на кметове -
напр. чл. 44, 46 ЗМСМА
Нормативни актове на
държавните органи:
- Конституция
- Кодекси
- Закони
- Постановления на МС
- Правилници
- Наредби
- Инструкции
Ненормативни актове:
- Заповеди
- решения
Служебна обществена
информация
Чл. 11. Служебна е информацията,
която се събира, създава и съхранява във връзка софициалната информация, както
и по повод дейността на органите и на техните администрации.
Видове:
- създавана и съхранявана във връзка с
официалната информация;
- по повод дйността на органите и техните администрации.
Достъп до официална
информация
Чл. 12. (1) Достъпът до
официална информация, която се съдържа в нормативни актове, се осигурява чрез обнародването им.
(2) Достъпът до друга официална информация в
случаите, когато това е предвидено със
закон или по решение на органа, който я е създал, се осигурява чрез
обнародване.
(3) Достъпът до официална информация извън
случаите по ал.1 и 2 е свободен и се
осъществява по реда на този закон.
(4) При искане на достъп до официална информация,
която е обнародвана, съответният
орган е длъжен да посочи изданието,
в което тя е обнародвана, броя и датата
на издаване.
- Официална, обнародвана -
посочва изданието, бр. и г.
- Официална, необнародвана -
предоставя исканата информация.
- Официална, обнародвана - бр.
и год. на изд.
-- Нормативни актове
-- Решенията на общинските съвети -
чл.22, ал.1 ЗМСМА
- Официална, необнародвана -
предоставя
-- заповеди и решения на министри, агенции и пр.
-- решенията на кметовете
Достъп до служебна
информация
Чл. 13. (1) Достъпът до
служебна обществена информация е свободен
(2) Достъпът до служебна обществена информация
може да бъде ограничен, когато тя:
1. е свързана с оперативната
подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение (мнения и
препоръки, изготвени от или за органа, становища и консултации);
2. съдъпжа мнения и позиции във връзка с
настоящи или предстоящи преговори, водени от органа или от негово име, както и
сведения, свързани с тях, и е подготвена от администрациите на съответните
органи.
(3) (Изм. – ДВ, бр.45 от 2002г.) Ограничението по ал.2 не може да се прилага
след изтичане на 2 години от създаването на такава информация.
Ограничения за
служебна о.и.
Чл. 13, ал.2, т.1 - оперативната
подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение (мнения и
препоръки, изготвени от или за органа, становища и консултации)
- Какви са основанията на това ограничение?
- В демократичните държави -
процедурите на електронната демокрация включват дискусии и предварително
обсъждане на проекти за нормативни актове. Провеждането им изисква достъп до
тази информация.
Ограничения за
служебна о.и.
Чл.13, ал.2, т.2 - съдържа мнения и позиции във връзка с
настоящи или предстоящи преговори, водени от органа или от негово име, както и
сведения, свързани с тях, и е подготвена от администрациите на съответните
органи.
Аргументи за налагане на
ограничението
- тайна на преговорите
- опасност от формиране на частични и непълни
позиции на обществото
- мнения, основани върху интереси на
политически партии
Чл. 13, ал.3 - Ограничението по ал.2 не може да се прилага
след изтичането на 2 години от създаването на такава информация.
Съществуват ли условия за
спазване на тази разпоредба?
Примери:
-- преговорите за
членство в ЕС;
-- преговорите за
договори с национално значение.
Задължения за
активен достъп
Задължения за
предоставяне на обществена информация
Чл. 14. (1) Органите информират
за своята дейност чрез публикуване или съобщаване в друга форма.
(2) Органите са длъжни да съобщават информация,
събрана или станала им известна при осъществяване на тяхната дейност, когато
тази информация:
1. може да предотврати заплаха за живота,
здравето и безопасността на гражданите или на тяхното имещество;
2. опровергава разпространена
недостоверна информация, засягаща значими обществени интереси;
3. представлява или би представлявала обществен
интерес;
4. следва да бъде изготвена или предоставена по
силата на закон.
Публикуване на
актуална обществена информация
Чл. 15. (1) С цел осигуряване на
прозрачност в дейността на администрацията и за максимално улесняване на
достъпа до обществена информация всеки ръководител на административна
структура в системата на изпълнителната
власт периодично публикува актуална информация, съдържаща:
1. описание на неговите
правомощия и данни за организацията, функциите и отговорността на ръководената
от него администрация;
2. списък на издадените актове в изпълнение на
неговите правомощия;
3. описание на информационните
масиви и ресурси, използвани от съответната администрация;
4. наименованието, адреса, телефона и работното
време на звеното в съответната администрация, което отгаваря за приемането на
заявленията за предоставяне на достъп до информация.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 24 от 2006г.) Всеки ръководител по ал.1 изготвя годишен отчет за постъпилите
заявления за достъп до обществена информация, който включва и данни за
направените откази и причините за това. Годишният отчет е част от ежегодните
доклади по чл.62, ал.1 от Закона за админисрацията.
Задължения на министъра на
държавната администрация и административната рехорма (Загл.доп. – ДВ, бр. 24 от
2006г.)
Чл. 16. (1) (Доп. – ДВ, бр. 24
от 2006г.) Министърът на държавната
администрация и административната реформа публикува ежегодно обобщена
информация за органите е техните администрации, съдържаща данните по чл.15,
както и друга информация във връзка с прилагането на този закон.
(2) (Доп. – ДВ, бр. 24 от 2006г.) Министърът на държавната администрация и
административната реформа отговаря за разпространяването на обобщената
информация. Тази информация трябва да бъде на разположение за справка на
гражданите във всяка администрация.
Достъп по
чл.3, ал.2 -
продължение
Достъп до обществена информация за средствата за масова
информация
Чл. 18. Обществената информация за средствата за
масова информация е само информация
относно:
1. лицата,
които участват в управлението на съответното средство за масова информация
или осъществяват ефективен контрол върху управлението или върху дейността му;
2. икономически свързани лица,
които участват в управлението и на други средства за масова информация, което
им позволява да осъществяват ефективен контрол върху тяхното управление или
върху дейността им;
3. лицата, които са непосредствено заети в средството за
масова информация и участват във
формирането на редасционната политика;
4.
направени изявления за
обществените цели на средството за масова информация, както и принципите или вътрешните механизми,
които прилага средството за масова информация за гарантиране на достоверността
и обективността на изнасяната информация;
5. финансовите
резултати на собственика на средството за масова информация и разпространението на неговата продукция.