Поняте - обществено-политическа система, в която
властта се основава върху волята на гражданите и избрани техни представители.
-
Приложение на принципа за равни права и възможности на всички граждани;
-
Форма на държавно устройство, при която политическата власт се упражнява
от гражданите;
-
…, при която гражданите участват във вземането на решения или чрез пряко
гласуване, или чрез избрани представители;
Произход - гр. ……….
- demos (народът) и
kratos (сила,
управление).
Видове демокрация:
-
пряка;
-
представителна.
Пряка демокрация
- аргументи ЗА
Представителната демокрация е:
- Неправителствена;
- Поражда конфликти на интереси;
- Корумпирана;
- Поражда политически партии;
- Преходи на държавата при смяна на властта;
- Цена на изборите;
- Закрилничество и роднидство;
- Непрозрачност;
- Недостатъчен брой примери;
- Недостатъчна отчетност.
Пряка демокрация
- аргументи ПРОТИВ
- Работи в малки системи;
- Практичност и ефикасност;
- Демагогия;
- Комплексност – политиката е сложно занимание
и не всички разбират проблемите;
- Безразличие на гласоподавателите;
- Собствени интереси;
- Демокрацията е повече от процедура.
Понятие за
електронна демокрация
- използване на информационни и комуникационни технологии за развитие на
общества, основани въпху идеята за демократично устройство;
- нови демократични механизми за участие на гражданите в управлението;
- нови качества на общественото устройство, нови права на гражданите
Събирателен термин, включва два основни фактора:
- Възможностите на новата информационна и комуникационна среда и
- Приложение на тези възможности в традиционни и нови форми за участие на гражданите в работите на държавата.
Е-демокрация, е-управление
и е-правителство
Електронната демокрация засяга по-общи въпроси в сравнение с е-управлението и е-правителството.
Е-управление:
- нови връзки и отношения в управлението
- нов модел на управлението въз
основа на виртуалното пространство, i-икономика и обществото на знанието
- нови тенденции в начините за действие на
държавата
Е-правителството осигурява механизми за:
- улеснен достъп и включване на гражданите до
държавните механизми;
- участие на гражданите в процесите за вземане
на решения,
- прозрачност и отчетност на държавните органи.
Технологиите на електронното правителство представляват инструментариум
за осъществяване на по-общите цели и задачи на електронната демокрация.
За администрацията
- достъпни електронни адреси за кореспонденция
и нормативно установяване на задържения за държавните органи да отговарят на
поставените въпроси по електронната поща;
- он-лайн консултации с държавни експерти по
определени теми;
- публикуване предварително днемния ред на
заседания на държавни органи;
- организиране на он-лайн интерактивни
обсъждания при вземане на решения;
- представяне възможност на гражданите да
изказват мнения по обсъждани въпроси и взети решения;
- автоматични системи за уведомяване по
избрани въпроси от дейността на държавния орган въз основа на принципа на
пожелания абонамент;
- задължение за организиране на он-лайн срещи
и дискусии в Интернет;
- пълен достъп до обществена информация;
- провеждане на периодични официални
изследвания на общественото мнение чрез Интернет;
- приемане на публични декларации и петиции
по Интернет.
І. Е-демокрация
1. Използване на ИКТ в демократичните процеси
следва да е досъпно, където се смята, че това ще е ефективно средство за:
- засилване на участието, инициативата и
ангажираността на гражданите в
националния,
регионалния и местния обществен живот;
- въвеждане на прозрачност в процеса на
демократичното вземане на решения и
отчетността на
демократичните институции;
- развитие на отговорността на публичните
власти;
- насърчаване на обществения дебат в процеса
на вземане на решения.
2. ИКТ следва да се използва за подобряване на
достъпа и комуникация до висшите служители и избраните представители, както и
за засилване комуникацията между публичните власти на всички равнища.
3. Електронните начини за гласуване в изборите
и референдумите на всички равнища в управлението, като допълнение на
традиционните не-електронни канали за гласуване, следва да бъдат преценени в
съответствие с Препоръката на Комитета на министрите (2004)11.
4. Доверието на гражданите, мотивацията и
капацитетът за участие в електронните демократични процеси следва да бъдат
засилени чрез подходяща информация, помощ и образователни дейности на всички
равнища, както и в рамката на образованието за демократично гражданство.
Медиите следва да бъдат насърчавани, за да играят активна и независима роля при
повишаване на съзнанието на обществото и да насърчават демократичното участие.
ІІІ. Стратегии за
е-управление
Водещи принципи за въвеждане
16. Разработването и въвеждането на услуги
на е-управлението следва да включват
анализ и, където е подходящо, реинженеринг на доставка на услуги и
административни процеси.
17.
Рискове, свързани с употребата на ИКТ в демократичните процеси и предоставянето
на обществени услугиу по-специално тези, свързани с неразрешеното използване
или модифициране, следва редовно да бъдат оценявани, а стратегиите за
предотвратяване на риска следва да бъдат въведени. Потребителите трябва ясно да
бъдат информирани за такива рискове и да се предприемат мерки за намаляването
им.
18. За да защити личното право на хората, всички
процеси на лични данни, и по специално при разработване на услуги за
потребителите и прилагане на сегментация на потребителите, следва да се
извършват в съответствие с изискванията на Конвенцията № 108 за защита на
лицата при автоматизирана обработка на личните данни. Цялата необходима
информация следва да бъде предоставена, за да се осигури добро участие на
потребителите и пълно упражняване на техните права.
19.
Стратегиите на е-управлението следва да
включват система за управление на качеството, целяща да подобри обществените
е-услуги, постоянно повишаване на удовлетворението на потребителя и справяне с
възможно лошо функциониране.
20.
Стратегиите на е-управлението следва да включват насърчаване на кампании за
програми на е-управление и проекти, които използват разнообразни онлайн и офлайн канали.
21. Методите на удостоверяване, използвани при
прилагане на е-управлението, следва да съответстват на необходима степен на
конфиденциалност и сигурност.
22.
Подходяща инфраструктура следва да се изгради, за да се осигурят конфиденциални
и надеждни лични данни по всяко време.
Условия, необходими за стратегиите
на е-управление
23. В рамките на дългосрочно обучение следва да
бъде развита е-грамотността във всички групи на обществото. Медиите следва да
се насърчават да играят съществена роля при насърчаване на е-грамотността.
24.
Длъжностни лица и избрани представители следва да бъдат обучавани относно
аспектите на употребата, управлението и предоставянето на услугите на
е-управлението.
25. Следва да бъдат осигурени достъпни точки за
обществото на е-управлението.
26.
Следва да бъде обсъдено създаване на национален координационен орган за проблемите на е-управлението.