Необходима е промяна на политиката, на законовата уредба и на практиката
по закрила на българските общности зад граница - цел съхраняване на
българското самосъзнание и чувството за национална принадлежност.
Създаването, развитието и
практическото реализиране на идеята за подпомагане на българските общности зад
граница, за приобщаването им към Родината в различните му аспекти (духовно,
икономическо, физическо присъствие и т.н.), е особено актуално за днешната
ситуация в България.
Общата констатация при
запознаване с правната уредба на отделни държави е липсата на ясно изразена
специална правна уредба за решаване на разнообразните въпроси на общностите зад
граница. Съществуват разпоредби в множество и различни по вид и по степен на
задължителност нормативни актове, регламентиращи отделни видове обществени
отношения.
Поради не еднозначната употреба
на термините за наименуване на българите, живеещи отвъд държавните
граници на България в нормативната уредба през различните периоди авторът прави
историко-правен преглед, който има съществен приносен елемент.
Така например след 1878 г. се говори
преимуществено за „поробени българи“ и основната цел е тяхното
освобождаване и присъединяване към България. След Първата световна
война се говори за „български малцинства“, чиито права са защитавани
въз основа на специални международни договори. Терминът „българи
в чужбина“ е въведен в употреба през 1982 г., когато се създава Комитет
за българите в чужбина. Същевременно продължават да се използват
термините “задгранични българи”, “сънародници зад граница”, “българи извън
България”, “българи в чужбина” „българска диаспора“, „българска емиграция“,
„български общности зад граница“, но като че ли най-точно и всеобхватно е понятието
„български общности зад граница“, което акцентира върху общността,
като съвкупност от отделни индивиди – физически лица от български произход
(традиционните исторически оформени български общности) и съвременната
българска емиграция (български граждани – българи или лица от друг етнически
произход, като турци, роми, евреи, арменци и др. зад граница и техните
възходящи – деца, внуци).
Предмет на правото на българските
общности зад граница са най-различни правоотношения, в които лицата встъпват
при задоволяване на свои интереси и потребности, като се има предвид техния
личен и социален статус в най-широк аспект – раждания, брак, смърт, документи
за самоличност, трудови и осигурителни отношения, правоотношения свързани със собственост, наследство и т.н. В
тази връзка регулираните правоотношения могат да бъдат от сферата на различни
правни отрасли – Конституционно, Административно, Гражданско, Семейно, Трудово,
Осигурително, Търговско, Застрахователно Международно частно и други права. В
конкретния случай става въпрос за правната система на държавата, в която живеят
сънародниците ни, за правната система на Република България, за правните
системи на трети държави, като при правоотношения с международноправен елемент,
също така и за норми на международното право.
Понятийният апарат и правният
подход при формулиране и разрешаване на проблемите на българските общности зад
граница са обективно предопределени от историческите факти и обстоятелства, от
развитието на вътрешно правната и международноправна уредба, а също така и от
съвременните международни условия и тенденции, както и от международноправната
уредба и практика на Съда по правата на човека в Страсбург.
В този смисъл е добре да се
приеме, че понятието “български общности зад граница” е много по-широко по
обхват и по съдържание от понятието “българите в чужбина”, което е използвано в
Закона за българите в чужбина .
В този смисъл понятието
„Български общности зад граница трябва да включва:
- исторически създалите се български общности на
териториите на по-близки и по-далечни държави, включващи предимно „българи”,
“българи по етнокултурен произход” и техните възходящи;
- лица, които са или били български граждани от
български етнокултурен произход и техните възходящи;
- лица, които са или са били български граждани (но
имат различен от българския етнокултурен произход – турци, арменци, евреи и
т.н.) и техните възходящи.
Правото на българските общности
зад граница е комплексно по своя характер. То съдържа норми от различни правни
клонове, както в “приемащата държава”, така и в “държавата на произход”. Също
така съдържа норми на международното право, както и на други, така наричаните
„трети държави” с които лицата от български произход влизат в различни
правоотношения. Източникът на това право не е само една национална правна
система, а две или повече правни системи на съответни държави, в зависимост от
сложността на взаимоотношенията с международен елемент – семейноправни,
трудовоправни, осигурителни, наследствени, наказателноправни и т.н.
Правото на българските общности зад граница е
тясно свързано с нормативната уредба по защита на правата на човека в най-общ
план. Нещо повече, отделните правни уредби на разнообразните по вид и
характеристики обществени отношения в тази област са свързани със защитата на
правата на човека, в частност със защитата на правата на малцинствата.
Правни проблеми лицата от
българските общности имат:
- основно на територията на съответната държава на
фактическо пребиваване при упражняване на правото на труд, при съответните
осигурителни правоотношения, както и при правоотношения от друг характер;
- по-малко на територията на Република България
при правоотношения от различен характер (влизане, пребиваване, наследствени,
осигурителни);
- много по-рядко, но все пак съществуват в
практически аспект - правни проблеми на територията на една трета държава,
която е различна от държавата на произход и от държавата на фактическото
пребиваване (пример при смесени бракове, при временна трудова заетост на нейна
територия, при извършване на административни нарушения, на престъпление и
т.н.).
В заключението са посочени основните изводи и предложение за
акценти на предлаганата нова политика.
Те могат да бъдат:
- разработване на Националната
стратегия за работа с българите по света и приемането и от Народното събрание;
- преглед и промяна на нормативната
уредба, която регламентира правното положение на българските общности зад
граница;
- създаване на отделен фонд за
българите в чужбина, който да финансира конкретни проекти и инициативи на
техните организации;
- разработване на
културно-образователни, информационни и подпомагащи програми за лица от
българските общности в чужбина;
- разработване на програми за трайно
привличане на българи, които живеят в чужбина, за заселване в България. Това
може да включва издаване на "зелени карти" за облекчаване на визовия
режим и за достъп до пазара на труда в България, както и на „синя карта за
висококвалифицирани специалисти”;
- специален акцент трябва да се
постави и върху българските студенти, обучаващи се в чужбина, които към 2009 г.
са над 50 000;
- облекчени условия за влизане и
пребиваване на територията на Република България; за придобиването на българско
гражданство.
В Закона за българите, живеещи
извън Република България, има определени пропуски. Той не може адекватно да
регулира обществени отношения в тази област. В тази връзка има две възможности:
- да бъде приет Закон за изменение и допълнение на
Закона за българите, живеещи извън Република България, или
- да се изработи изцяло нов Закон за българските
общности зад граница, както и да се създаде система от подзаконови нормативни
актове относно взаимодействието между държавните институции, неправителствените
организации, местната власт, и представителите на българските общности зад
граница.
Правната уредба на всички тези
обществени отношения не е систематизирана. Тя е разпръсната в множество закони,
наредби и други подзаконови нормативни актове. Веселин
Според автора Веселин Цанков
България има политика към българите в чужбина, но тя трябва да има нови акценти
и нови форми. Прагматизмът очертава някои основни елементи на държавната
политика - запазване на българското самосъзнание; създаване на подходящ
социално-икономически климат в България; диференциран подход към всяка отделна
общност, като се отчита нейната специфика; съобразяване с международноправните
норми за защита на правата на човека и на основните свободи, както и с
нормативната база за защита правата на малцинствата. През 2009 г. в НДК е
представен проект на Нова държавна политика по въпросите на българските
общности зад граница. Той аргументира
необходимостта Народното събрание трябва да приеме Национална стратегия за
работа с българите в чужбина, която да определя основните цели, приоритети,
програми, инструменти и институционални механизми. На основата на тази
Стратегия да се приемат нов Закон за българските общности зад граница,
дългосрочни и годишни програми за работата с българските общности зад граница,
които да ангажират съответните институции и ведомства. Да се създаде Комисия по
миграция, интеграция и по въпросите на българските общности зад граница в
Народното събрание. Да се създаде Съвет по миграция, интеграция и по въпросите
на българските общности зад граница при МС.
Да се
укрепи и подобри функционирането на Експертно-консултативния съвет при Държавната
агенция за българите в чужбина.
Да се създадат и
поддържат фондове за реализация на тези идеи.
Много важно е да бъдат
формулирани по-прецизно и цялостно правата и задълженията на лицата от
българските общности в държавата по пребиваване и в Република България. От
съществено значение е закрепването в закон на системата от органи, компетентни
по въпросите на българските общности зад граница на съответните нива – НС, МС,
ДАБЧ, Национален консултативен експертен съвет при ДАБЧ, както и посочването на
правните основания ДАБЧ да издава удостоверение за български произход.
Важен аспект на законопроекта е
решението да се уредят в закон правните основания за съответните програми и
фондове, които да провеждат държавната политика по отношение на българските общности
зад граница. Особен акцент в законопроекта е правната уредба на възможностите
за завръщане и за интеграция в Родината.