1. Приходи на фирмата
Общият приход (TR) е общата сума на постъпленията, получена от
продажбата на стоките или услугите. Общият приход е произведение от
количеството реализирана продукция и цената на единица продукция. Величината на
приходите се определя от произведението на пазарната цена за единица продукция
(Р) и количеството реализирана продукция (Q). Следователно:
TR = P.Q
Таблицта по-долу показва картината на
приходите в условията на променящи се цени и величина на търсенето на продукта.
Табл. 6.2. Общ, среден и пределен
приход
Величина на търсенето
|
Цена/Среден приход
(лв.)
|
Общ приход (лв.)
|
Пределен приход (лв.)
|
1
|
35
|
35
|
35
|
2
|
30
|
60
|
25
|
3
|
25
|
75
|
15
|
4
|
20
|
80
|
5
|
5
|
15
|
75
|
-5
|
6
|
10
|
60
|
-15
|
7
|
5
|
35
|
-25
|
Както се вижда от
таблицата, с намалението на цената на продукта общият приход отначало нараства,
а по-късно намалява.
Пределният приход MR e добавъчният приход, получен от предлагането на
всяка допълнителна единица продукция. Той показва прираста на общите приходи в
резултат на нарастването на продукцията с една единица.
MR = ΔTR/ΔQ
Съгласно таблицата,
когато цената се понижава например от 30 до 25 лв. търсеното количество
нараства от 2 на 3 единици, при което общият приход се увеличава с 15 лв.,
което е пределният приход.
Средният приход (АR) е приходът, получен от продажбата на една
единица продукция, или приходът за единица продукция.
АR = TR /Q = Р. Q/ Q
Изследването на взаимоотношението между
количеството произведена продукция и приходите изисква да се вземе предвид
спецификата на кривата на търсене на съответния продукт, предлаган от фирмата.
Определянето на точката на максималната печалба се основава на информация
относно пределните приходи и разходи или общите приходи и разходи на фирмата.
Динамиката на разходите познаваме от предшестващия анализ, а що се отнася до
приходите, тяхното формиране зависи както от количеството реализирана
продукция, така и от цената й. Решенията, които предприемачите приемат относно
производството и цената са различни в зависимост от пазарните структури, при
които функционира фирмата. Трудно е да бъде намерена “типична” пазарна
структура - в някои отрасли пазарът е доминиран от единствен производител,
докато в други работят многобройни фирми, всяка от които предлага незначителна
част от продукцията. В този смисъл, определянето на общия, средния и пределния
приход се осъществява в контекста на всяка една конкретна пазарна структура.
Проблемите на максимизацията на печалбата чрез изследване на динамиката на
приходите и разходите в условията на съответните пазарни структури са предмет
на последващия анализ.