събота, януари 17, 2015

31.ЗАКОНОДАТЕЛСТВОТО НА НАРОДНИЯ БЛОК В ОБЛАСТТА НА НАКАЗАТЕЛНОТО ПРАВО.



Това са закони, които казано на съвременен език са насочени или  са част от борбата срещу престъпността. През 1933 г. е приет Закон за ограничение на престъпленията против личната и обществената безопасност На първо място регламентира вноса, търговията, носенето и надзора на огнестрелно оръжие. Законът постановява, че извън нуждите на армията, внасянето на оръжие и търговията с него може да стане само по предварително разрешение на дирекцията на полицията. Внасянето на бомби и други и употребата им е абсолютно забранена. Освен това законът предвижда, че по силата на обществения интерес или в обществен интерес дирекцията на полицията може да откаже разрешение за внос. Контролът по вноса и търговията е регламентиран в закона и изисква до 10-о число на всеки месец търговецът да представя в дирекцията на полицията информация за направените продажби на огнестрелно оръжие – марки, количество, на кого е продадено, кога, има ли разрешение купувачът за носене на оръжие, номер на разрешението, т.е. една пълна информация за дейността на търговеца, от друга страна за лицето купувач на оръжие. Право да носят огнестрелно оръжие по силата на закона имат служебните лица и в извънредни случаи лицата, на които занятието или личната безопасност налагат това. Годишната такса за носене на оръжие е 300 лв. в полза на държавното съкровище. Разрешителното е за срок от една година. Законът регламентира също редът и начина на провеждане на демонстрации и манифестации. Това може да стане след предварително разрешение на местната полиция най-малко 48 часа преди датата на извършване на мероприятието и подаденото писменото заявление. Законът дава право на полицията да разтури всякакви демонстрации, митинги и пр. след като не са разрешени от полицията. Освен това на тези масови мероприятия е забранено носенето на оръжие. Предвижда се глоба до 20 000 лв. и затвор до 6 месеца. Законът предвижда строги санкции за носене на оръжие без разрешение, за продажба на оръжие без разрешение, когато търговците не водят необходимата отчетност, срещу всеки който употребява личното си оръжие срещу орган на властта, когато изпълнява своите служебни задължения. Предвидената мярка за неотклонение /МНО/ е „задържане под стража”. По-късно през 1933 г., юни месец, е приет Закон за допълнение на закона за ограничение на престъпления против личната и обществената безопасност. Допълненията се налагат от това, че законът не се оказва достатъчно ефективен, той санкционира всички престъпления, осъществявани от членове на организации в нейна услуга или по нейна заповед. Законът предвижда при опит за отнемане на живот смъртно наказание за извършителя, помагача. Тук този специален закон предвижда и то най-тежкото наказание при помагачите и съучастниците. При противозаконно лишаване на някого от свобода – наказанието е 15 години строг тъмничен затвор, ако обаче е повече от един месец, наказанието е смърт. Укривателите се наказват с 15 години строг тъмничен затвор.  Законът предвижда санкции за този, който не уведоми властите като знае за извършеното престъпление. Санкцията е 5 години затвор, а всеки който даде подслон на лице, за което знае че се готви да извърши подобно престъпление, наказанието е 10 години, освен това че предвижда строги наказания – смърт и строг тъмничен затвор, законът предвижда и бърза съдебна процедура – мярката за неотклонение е задържане под стража, а присъдата на окръжния съд подлежи само на касационно обжалване и то в рамките само на 10 дни. Освен това законът нарушава чл. 598 на Наказателния закон, като казва, че смъртните присъди се изпълняват от предвидената в този член комисия., т. е. виждате, че с това изменение на закона се засилват от една страна наказателните санкции, приемат се по-тежки наказания, а от друга страна бързо и ефективно се изпълняват.Това е един от онези специални наказателни закони, които не намират място в Наказателния закон от 1896 г., защото противоречат на неговия дух, концепция, наред с тези са законите които приема правителството на демократичния сговор 1924 и1925 г.

30.ЗАКОНОДАТЕЛСТВО НА НАРОДНИЯ БЛОК В ОБЛАСТТА НА СТОПАНСКОТО И НАКАЗАТЕЛНОТО ПРАВО



Правителството на Народния блок идва на власт 1931 г., и в условията на икономическа криза приема редица закони които имат за цел да облекчат последиците от кризата и да дадат възможност за развитие на икономиката. Един от тези закони е Закон за предпазен конкордат. Целта на закона е да се създадат условия, които да позволят на всеки неплатежоспособен или изпаднал в несъстоятелност длъжник да продължи своята стопанска дейност и в резултат на нея да възстанови плащанията си. Веднага насочвам и обръщам вниманието към ТЗ, частта за несъстоятелността, когато казах, че е недостатък това, че не дава възможности на длъжника да продължи своята дейност с цел да възстанови или изплати своите задължения. Фактически законът за предпазния конкордат, отменя дела за несъстоятелността в ТЗ, като дава възможност на търговеца да продължи своята дейност и оттам да възстанови плащанията си, фактически създава условия и гарантира и вземанията на кредитора, т.е. насочен е еднакво както към интересите на длъжниците, така и на кредиторите, а това от гледна точка на икономиката на страната означава, условия за развитие на производството и търговията. Според чл  1 на закона всеки търговец, който е спрял плащанията си или се намира в опасност да спре плащанията си, може да поиска от компетентния, в случая окръжния съд, откриването на производство за сключване на предпазен конкордат  /откриване на производство!/. Това може да стане и след като е постъпило искане за обявяване на лицето в несъстоятелност, т.е. до първото заседание, преди да има окончателно решение по това искане. Искането за предпазен конкордат може да се направи както от самия търговец, така от наследниците му, но най-късно до една година след смъртта му. За откриването на производство за предпазен конкордат търговецът подава молба и тази молба има много важно съдържание. В нея трябва да каже дали до момента е искал такова производство, дали е получил отказ, или производството е приключило поради липса на актив. Най-важната част в молбата е предложението, което търговецът трябва да направи, за да покаже как ще обезпечи изпълнението на произтичащите от предпазния конкордат задължения /т.е. да направи един стопански план/. Законът дава право да се отсрочат плащанията на длъжника със или без опрощаване на лихвите. Когато отсрочката е до две години, трябва да има съдебно решение, при повече от 2 години се изисква съгласие и на кредиторите. Освен това законът дава право да се опростят част от дълговете като и тук се иска съгласието и решението на кредиторите. Законът поставя редица условия, които касаят преди всичко поведението на кредиторите – съгласие, вземане на решение с мнозинство, След откриване на производство по предпазен конкордат, засегнатите от него кредитори вече нямат право да предприемат никакви изпълнителни действия против длъжника, законът им е дал тази възможност предварително, иска тяхното съгласие и след като е получил това, и след като е открито производството кредиторите вече нямат право да предприемат никакви изпълнителни действия спрямо длъжника. Нещо повече ако са започнали подобни изпълнителни действия, но те не са приключили, те се спират. Все пак в интерес на кредиторите законът дава право през този период те да удовлетворяват своите вземания чрез насрещни вземания на длъжника. Законът предвижда с цел ефикасното действие на откриването на предпазния конкордат да са назначи едно доверено лице от съда, и неговите задачи са конкретно определени. Те са следните: да изучи истинското икономическо състояние на длъжника /да даде обективна реална оценка/, да следи как длъжника води своите стопански дела, да следи дали направените разходи не противоречат на изискванията на закона, даже и да се вижда че няма нужда от такова лице, съдът може да го назначи, като в случая законът поставя условието кредиторите да му заплащат. Дейността на това доверено лице се преустановява с прекратяване на производството до спиране на предпазния конкордат, а откритото производство се прекратява с решението за утвърждаване на предпазния конкордат. Решението се обнародва задължително в ДВ и така получава законна сила. С утвърждаването на предпазния конкордат фактически се отменят по право всички дейности върху собствеността на длъжника-търговец, той може да се разпорежда, да работи и по този начин да възстанови плащанията си и ликвидира задълженията си към търговците. Това накратко е съдържанието на закона за предпазния конкордат, който отменя главата за несъстоятелността от ТЗ и усилията на правителството в условията на икономическа криза, за да стимулира длъжника и той да възстанови плащанията си към длъжника. Правителството приема и други закони.