събота, април 21, 2018

Тема 2. Методи на социално-психологично изследване, общи теоретични постановки, видове методи.
 
Методология: философска – творческите начала на учения, които изграждат методиката му; частна, научна методология – за всяка отделна частна наука. Съвкупността от принципите и методите а всяка наука. Методиката представлява система от методи използвани в съответните проучвания. Теоретични методи са моделиране, аналитичните методи, а емпирични са тестовете, въпросници.
Социалната психология борави със свой категориален (категории – общи теми за различни науки) и понятиен (понятия – термини на конкретна наука) апарат (социална мотивация, социална нагласа, отношение и самооценка). Всяка наука разкрива типични за нея явления и взаимовръзки. Използва и достиженията на другите науки. Социалната психология може да използва системния подход. Това е да подхожда от системна гледна точка например да разглежда малката група като система, социалната организация като система. Във всяка частна наука се създават отделни научни школи които дават своите обяснения за групата методи, модели и когато изследваните методи станат общи за голяма част от методите се развива парадигма на тази наука (общо установено), но парадигмите непрекъснато се променят и обновяват.
Методи на социално-педагогическото изследване: 1) наблюдение – структурирано (целенасочено, има етапи, знаем какво наблюдаваме и търсим), неструктурирано, непосредствено (сетивно), опосредствено (апаратно); 2) лабораторен експеримент: независима променлива; зависима променлива; контрол на условията; вариране на независимата или зависимата променлива; контролна група с която се сравняват резултатите; експериментална група; планиране; маскиране на изследваните цели (подставени лица); фалшива информация; 3) естествен експеримент; 4) интервю – метод при който се събира информация в диалогична форма. Въпросите в интервюто не трябва да са общи. Те биват отворени - с произволен отговор и затворени – с предварително фиксирани отговори. Видовете интервюта са: свободно интервю – зададени са само темите, прави се когато темата е непозната или обекта е непознат; стандартизирано – фиксирано предварително въпроси; полусвободно – набелязани са част от въпросите; 5) анкетен метод – предварителна теза и въпросите да се отнасят за понятийни причини. Изискванията при въпросите трябва да са: ясни и точни; да не са двусмислени; да не съдържа отговора в себе си; да не съдържа отговора в себе си; 6)социометрична анкета; 7) теста – решаване на проблемна задача.