Правителство à централен
колегиален орган на изпълнителната власт. Немската теория прави разграничение
между правителство във формален смисъл (органа, институцията) и материален
смисъл (управлението). В първия случай в управлението участва самото
правителство, а в материален смисъл това са всички органи. Прави се
разграничение между правителство и администрация. Правителство е висшето
ръководство, а администрация – това е експертната част, няма политическа
дискреция, а има администриране.
Характеристики на правителството в зависимост от
различните форми на управление.
В президентската република правителството се
състои от президента + администрацията; формира се по извънпарламентарен път;
не носи парламентарна отговорност; президента не може да разпуска парламента.
В парламентарната република правителството се
оглавява от мин.-председател. Той най-често е лидер на победилата партия.
Правителството е генетично обвързано с парламента.
Правителството
възниква сравнително късно в конституционната история. Първоначално
изпълнителната власт се оглавява от монарха/президента. Нямаме колегиалност на
правителството. Имаме висш помощник на монарха (пример: Великобритания до
средата на XVIII в.).
Методи за структуриране на изпълнителната
власт
(проф. Друмева):
-
метод на назначение;
-
отделните министри да са титуляри на определни
ресори
Видове правителства:
Според
партийния състав се делят на еднопартийни
и коалиционни.
Съществуват
правителства с фиксиран брой структури и
без фиксиран брой структури. В някои конституции са изброени точно
определен брой министри, а в други няма такова изброяване.
Съществуват
правителство на малцинството (ползва
се с подкрепата на по-малко от половината от парламента) и правителство на мнозинството.
Съществуват
освен партийни и експертни правителства,
но те са изключение. Съществуват най-често за излизане от някаква криза.
Правителството
в някои страни не е монолитна конструкция, а има и вътрешни структури. Пример
за това е Великобритания. В повечето страни обаче то е монолитно.